Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej

Dzieje upadków

wg powieści „Kuzynka Bietka” Honoriusza Balzaca w reżyserii Małgorzaty Warsickiej


Spektakl „Dzieje upadków” oparty jest na adaptacji klasycznej powieści francuskiej „Kuzynka Bietka”  Honore de Balzaca. Dzieło jest opowieścią o namiętnościach, z których najsilniejszą zdaje się być pożądanie. Żądza pieniędzy i pragnienie miłości kierują poczynaniami bohaterów, doprowadzając ich do zguby. Okrucieństwo miesza się tu z groteską, a brak złudzeń objawia się w absurdalnej ironii przedstawionych zdarzeń.  Adaptację sceniczną utworu przygotowali młodzi twórcy: dramaturg Michał Kurkowski, student PWST i reżyserka Małgorzata Warsicka - absolwentka krakowskiej PWST, laureatka Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt” w Toruniu. Do udziału w spektaklu zaproszono gościnnie śpiewaczkę operową, młodą, a już bardzo cenioną Barbarę Kingę Majewską, nominowaną do Paszportów Polityki w kategorii „Muzyka poważna”.

 

Przedstawienie ma nowatorską, oryginalną formę łączącą spektakl teatralny z instalacją dźwiękową, wkomponowaną w nowoczesną przestrzeń MOS.

 

Na realizację spektaklu Małgorzata Warsicka otrzymała stypendium Narodowego Centrum Kultury z programu MŁODA POLSKA.

 

 

adaptacja MICHAŁ KURKOWSKI i MAŁGORZATA WARSICKA

reżyseria MAŁGORZATA WARSICKA

dramaturg  MICHAŁ KURKOWSKI

muzyka KAROL NEPELSKI

scenografia MARCIN CHLANDA

kostiumy GRUPA MIXER

ruch sceniczny ALEKSANDER KOPAŃSKI

Inspicjent ANNA WÓJCICKA

 

OBSADA:

Dominika Bednarczyk

Dorota Godzic

Barbara Kinga Majewska (gościnnie) / Ewelina Pachnik (gościnnie)

Lena Schimscheiner (gościnnie) – stypendysta programu Nowy Kraków                  

Katarzyna Zawiślak-Dolny

Karol Kubasiewicz (gościnnie)

Grzegorz Łukawski

Sławomir Maciejewski

Antoni Paradowski (gościnnie)

Rafał Szumera

 

 

Premiera 15 kwietnia 2016 r.

 

Dzieje upadków

Balzakowski cykl powieści i opowiadań zatytułowany „Komedia Ludzka” to chyba największy tego typu projekt w dziejach historii literatury. Składa się nań przeszło sto trzydzieści utworów z najmniej dwoma tysiącami bohaterów. Zmierzenie się z twórczością Balzaca można by porównać do wysiłku zdobywania kolejnych szczytów wysokogórskiego pasma.  Niezbędny jest do tego klucz i podsuwa go sam autor, dzieląc swoje opus magnum na sześć ksiąg i wyróżniając w nich poszczególne cykle. Jednym z nich (tworzącym „Sceny z życia paryskiego”) są „Ubodzy krewni”, złożeni z dwóch powieści – „Kuzynka Bietka” i „Kuzyn Pons”.  W ”Kuzynce Bietce” w sposób wyjątkowo przejrzysty autor porusza problemy obsesyjnie zajmujące go przez niemal trzydzieści lat pracy, dzięki czemu otrzymujemy prawie dokumentalny opis życia ówczesnego Paryża. Obraz ten jest niepokojąco bliski naszej współczesności – nadal wszechwładny pieniądz wyznacza granice moralności, a czystą miłość zastępujemy pędem do kariery.

 

Balzac oparł się w tym dziele, jak i w wielu innych, na  doświadczeniach będących udziałem francuskiej burżuazji w burzliwych czasach monarchii lipcowej, okresie rządów napoleońskich oraz w czasie powrotu władzy królewskiej. Opisał podejście do życia zarówno nowo powstałych jak i odradzających się starych klas społecznych. Opisał wyznawane przez nie wartości i porównywał dążenia ich reprezentantów. Obnażył rzeczywisty kierunek ewolucji społeczeństwa, w którym umiejętność szybkiego wykorzystania szansy i bezwzględnej rywalizacji międzyludzkiej są najbardziej cenionymi wartościami. Tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie sukcesu. Być może ta ostrość opisu sprawia, że mówi się o tej powieści, jako „najokrutniejszym” utworze pisarza. Naszym punktem wyjścia jest fascynacja autorem. Jego życiem i rangą projektu stawiającego sobie za cel opisanie współczesności na kartach kolejnych książek. Nawet nie tyle współczesności, co współczesnych mu ludzi. Widział ich niezwykle przenikliwe. Obserwował ich ciągłe gry i gierki, intrygi i skrywane miłostki, ich głupotę, a czasem mądrość. Ta wyjątkowa, tak rzadko wystawiana na polskich scenach literatura jest pierwszą i najważniejszą składową naszego spektaklu. Drugą jest dźwięk. Warstwę muzyczną traktujemy w sposób eksperymentalny. Umożliwiają nam to wyjątkowe możliwości sceny Małopolskiego Ogrodu Sztuki, na której tworzymy wielokanałową przestrzeń akustyczną jak również wykorzystanie prototypu XIX wiecznego instrumentu muzycznego,  symfonionu, w wersji współczesnej. Oba te elementy uzupełnia postać solistki operowej, która na żywo tworzy narrację akustyczną spektaklu.  

                                                                                                                              Małgorzata Warsicka

---

Małgorzata Warsicka - absolwentka Wydziału Reżyserii krakowskiej PWST im. L. Solskiego, oraz  Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej im T. Kościuszki. Laureatka nagrody za najlepszy debiut reżyserski na festiwalu „Pierwszy Kontakt” w Toruniu w 2015 r., oraz nagrody Forum Młodej Reżyserii w Krakowie za spektakl „Jakobi i Leidental” H. Levina z Teatru L. Solskiego w Tarnowie. Jej przedstawienie „Król” zostało dwukrotnie wyróżnione w pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu Klasyka Żywa. W przeglądzie miesięcznika Teatr Najlepszy Najlepsza 2014/2015 dwukrotnie wyróżniona za Najlepszy Debiut Reżyserski. Laureatka XIII edycji programu stypendialnego „Młoda Polska” 2016.

Współpracowała z Teatrami w Łodzi (”Poskromienie złośnicy” W. Shakespeare - Teatr Studyjny), Olsztynie („Skórka Pomarańczowa” M. Pelević - Teatr im. S. Jaracza), Tarnowie ( „Jakobi i Leidental” H. Levin; i „Król” J. Słowacki- Teatr im. L. Solskiego), Toruniu („Nieskończona historia” A. Pałygi- Teatr im. W. Horzycy), z  Akademią Muzyczną w Poznaniu gdzie powstały: Acis i Galatea F. Handela i „Pasja według św. Jana J. S. Bacha.

Jako asystentka pracowała  z Mariuszem Trelińskim w Operze Narodowej (m.in. „Jolanta/zamek Sinobrodego”) oraz z  Iwanem Wyrypajewem w Teatrze Studio w Warszawie („Ożenek”).

 

 

 

Czas trwania:

2 godziny

Bilety:

 

normalne 45 zł

ulgowe 35 zł

Dodatkowe informacje:

Lena Schimscheiner jest stypendystą programu Nowy Kraków
 

        

 

26 Lutego 2017 godzina 19.00

25 Lutego 2017 godzina 19.00

12 Grudnia 2016 godzina 20.30

16 Października 2016 godzina 19.00

15 Października 2016 godzina 19.00

14 Października 2016 godzina 19.00

16 Września 2016 godzina 19.00

19 Czerwca 2016 godzina 19.00

18 Czerwca 2016 godzina 19.00

17 Czerwca 2016 godzina 19.00

16 Czerwca 2016 godzina 19.00

27 Maja 2016 godzina 19.00

25 Maja 2016 godzina 19.00

24 Kwietnia 2016 godzina 16.00

23 Kwietnia 2016 godzina 19.00

17 Kwietnia 2016 godzina 19.00

16 Kwietnia 2016 godzina 19.00

15 Kwietnia 2016 godzina 19.00

Zobacz też:

Warsicka przygląda się ludzkiej komedii z pasją entomologa. Powieść Balzaka, której akcja obejmuje lata, zamyka w półtoragodzinnej narracji przedstawienia, a każda relacja wydaje się zarazem wyjątkowa i uniwersalna. Wyjątkowa, bo budują ją konkretne, obdarzone indywidualnością postaci, uniwersalna – bo każdy z układów dobrze znamy. (...)

Olga Katafiasz, teatralny.pl

 

Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej
Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej