Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej

SHE SHE POP "Testament"

międzynarodowy przegląd form post-teatralnych Tylko NIE Teatr


TESTAMENT

 na motywach "Króla Leara" Szekspira

/spektakl w języku niemieckim z polskimi napisami/

 

W pierwszej scenie „Króla Leara“ Williama Szekspira, starzec, symbolicznym gestem, przekazuje królestwo trzem córkom, mając nadzieję, że w ten sposób porządkuje swoje sprawy u schyłku życia – plan ten zawodzi na całej linii. Nie jest to dla nas zaskoczeniem. Ze wszystkich relacji, w które jesteśmy uwikłani, te międzypokoleniowe są najbardziej skomplikowane. Wszystkie wartości i to, co się z nimi najbardziej łączy (jak miłość i pieniądze) z zasady się wykluczają. To prawda, którą możemy odnieść również do porozumień między pokoleniami: są złudne. W rzeczywistości, nigdy ich nie było. Nie istnieją. Niczym stajnia Augiasza, którą trzeba uporządkować, relacje te stanowią chaotyczny zlepek informacji, detali, błahostek, genealogii, praw spadkowych, dziedzicznych chorób, obietnic miłości, rachunków za gaz oraz poczucia winy – wszystko to karty przetargowe w publicznej konfrontacji córek i ojców. W “Testamencie” kolektyw She She Pop zaprasza na scenę swoich ojców. Teatr staje się polem negocjacji w prawdziwie utopijnej kwestii - osiągnięciu kompromisu między pokoleniami.

 

14 grudnia po spektaklu zapraszamy na spotkanie z zespołem oraz panel dyskusyjny, który poprowadzi dr Anna R. Burzyńska!

(Pauza in Garden, wstęp wolny)

 

Koncepcja: She She Pop.

Reżyseria/wykonanie: Sebastian oraz Joachim Bark, Fanni oraz Peter Halmburger, Mieke oraz Manfred Matzke, Lisa Lucassen, Ilia oraz Theo Papatheodorou.

Scenografia: SSP und Sandra Fox.
Kostiumy: Lea Søvsø.
Oświetlenie: Sven Nichterlein.
Dźwięk: Florian Fischer.
Muzyka: Christopher Uhe.

Konsultacje dramaturgiczne: Kaja Jakstat

Wsparcie/Koordynacja: Veronika Steininger.  

Produkcja i PR: ehrliche arbeit.

Zarządzanie: Elke Weber

Produkcja: She She Pop. W koprodukcji z Hebbel am Ufer Berlin, Kampnagel Hamburg oraz FFT Düsseldorf. Finansowana przez miasta Berlin, Hamburg oraz the Fonds Darstellende Künste e.V

 

Premiera, Luty 2010, HAU, Berlin

 

Nagrody

Dora-Award (Toronto, Kanada) za "Wybitną Produkcję“ 2013
Nagroda za najlepsze przedstawienie "National Theater Association of Korea" 2012

Zaproszenie na Theatertreffen Berlin 2011

Zaproszenie na nachtkritik Theatertreffen 2011

Nagroda the Friedrich-Luft-Preis 2011

Dzika Karta na Festiwalu Favoriten 2010

Nagroda Instytutu Goethego na Festiwalu Impulse

 

-------

 

"Tę sztukę się celebruje i są ku temu poważne powody. Stwierdzamy to z całą pewnością po premierze „Testamentu“ grupy She She Pop z Ojcami w Zurychu. Przedstawienie zrobiło duże wrażenie na publiczności i zwróciło uwagę na Theaterspektakel."
Claudio Steiger, NZZ, August, 20th, 2011

 

"Coraz rzadziej na scenie zadaje się ważne pytania dotyczące naszej egzystencji w tak pełen emocji, aluzyjny, natchniony sposób... Absolutnie wyjątkowe."
Dirk Pilz, NZZ Online. June, 1st, 2011 (Theatertreffen Berlin 2011)

 

"She She Pop serwuje doskonałą ucztę dla oczu. Wykorzystując przestrzeń sceniczną w innowa­cyjny sposób, She She Pop daje nam przedstawienie z prawdziwego zdarzenia, burzy czwartą ścianę i odkrywa przed publicznością rzeczywistość zakulisową... wykorzystanie mul­ti­me­diów stanowi inte­gralną część tego wielopłaszczyznowego przedstawienia.
Ta produkcja oparta na powiązaniach, ujmująca, momentami zabawna, surowa, dosadna to coś więcej niż tłumaczenie i adap­ta­cja Szekspira, to odrębne dzieło sztuki, które łączy w sobie wszystko, czego od sztuki teatralnej można oczekiwać ... Nie możecie tego przegapić."
SAD MAG, Vancouver, 26. Januar 2013, Emily Ross

 

Dekonstrukcja zakłada rekonstrukcję, a nawet odkrywanie na nowo. W momencie, kiedy tekst ulega dekonstrukcji, forma oryginalnej sztuki ulega zmianie. Należy traktować ten zabieg, jak podróż, w trakcie której oryginalna sztuka ulega skróceniu, (re-)interpretacji, oraz nowej odsłonie scenicznej dokonanej przez kolektyw artystów.
W Niemczech otwarcie akceptowano podobne przedsięwzięcia, chociaż ich odbiór był różny. Dotychczas powstało wiele produkcji, które szczycą się tym, że są eksperymentale, odważne i wyznaczają nowy kierunek dla teatru. Doskonałym przykładem na to jest przedstawienie kolektywu teatralnego She She Pop...
Grupa prowadząca swoją działalność w Berlinie zdobywa licznych fanów oraz wzbudza wiele kontrowersji. W imię swojej misji, kolektyw She She Pop analizuje sposób w jaki kanon będący dziełem klasyków (z Szekspirem na czele) przystaje do naszego świata...
W sposób prowokacyjny, fascynujący i nieortodoksyjny podchodzą do tematów nam najbliższych na swój własny sposób “czytając” (między innymi za pomocą dekonstrukcji i rekonstrukcji) szekspirowskiego Króla Leara. Zdekonstruowana wersja Króla Leara według She She Pop jest w swej istocie śmiała i znacząca...
„Reconstructing King Lear’s Tragic Condition“, commissioned for www.walkerart.org, 14. Januar 2013, Michael Lupu (Senior Dramaturg at the Guthrie Theater in Minneapolis, Minnesota, USA)

 

----------

 

She She Pop to kolektyw założony pod koniec lat 90-tych przez absolwentów Teatrologii stosowanej w Gießen. Członkami kolektywu są Sebastian Bark, Johanna Freiburg, Fanni Halmburger, Lisa Lucassen, Mieke Matzke, Ilia Papatheodorou oraz Berit Stumpf.

Dla grupy She She Pop scena to przestrzeń, w której podejmuje się decyzje, różne formy dialogu, bada się zachowania społeczne oraz gesty i rytuały - te wyuczone i te, które wyszły z użycia. Misję grupy She She Pop stanowi odkrywanie granic komunikacji społecznej oraz ich przekraczanie w celowy, artystyczny sposób w ramach bezpiecznej przestrzeni scenicznej.

 

KILKA SŁÓW OD TWÓRCÓW

 

Kolektyw She She Pop jest wyjątkowy pod względem estetycznym oraz ideologicznym.
Wszystkie przedstawienia tworzymy wspólnie. Bez podziału na dyrektora, autora, czy aktorów. Teksty i koncepcje sceniczne powstają w tym samym czasie. Indywidualne podejście do przedstawienia zwiększa odpowiedzialność artystyczną każdego z wykonawców. Sądzimy, że autorstwo jest w mniejszym stopniu dziełem jednostki a raczej odpowiedzią na pytanie: kto jest odpowiedzialny za tekst, za to, co dzieje się teraz, na scenie. Mamy nadzieję, że na tym tle, decyzje podejmowane przez nas indywidualnie w przestrzeni scenicznej oraz, w konsekwencji, sukces lub porażka przedstawienia są bardziej zrozumiałe dla publiczności. Oprócz indywidualnego przekazu – w najbardziej znaczących momentach naszych przedstawień – jako kolektyw, realizujemy wspólną wizję artystyczną. To nasze największe wyzwanie, którego realizacja przynosi czasem niepożądane skutki.

Nie jesteśmy aktorami. Wyznaczamy sobie oryginalne zadania i realizujemy je na scenie. Każdy wykonawca widzi tekst przez pryzmat własnych doświadczeń. Dlatego czasem postrzegani jesteśmy jako teatr autobiograficzny. Przypominamy, że nawiązanie do naszych własnych doświadczeń życiowych stanowi metodę, nie treść tego co tworzymy. Wplatamy materię osobistą w strategię artystyczną oraz stosujemy stylizacje pokazujące różne postawy życiowe. To, co bliskie - staje się obce i przerażające. Zastosowanie przeciwstawnego zabiegu przynosi podobny skutek. W naszych ostatnich produkcjach, wykorzystując metody autobiograficzne, dokonaliśmy adaptacji takich tekstów z kanonu literatury, które są przerażające w swojej treści.

She She Pop jest kolektywem kobiecym. Obecność mężczyzn w składzie oraz wśród naszych współpracowników nie ma żadnego znaczenia. Zdolność lub niezdolność do prowadzenia gry scenicznej, obserwacje i przedstawianie struktur władzy, układu sił są nieodłączną częścią naszych  działań. Fakt prezentacji naszej grupy, przede wszystkim, jako kolektywu złożonego (głównie) z kobiet – jest przez nas wciąż analizowany, przyglądamy się mu na scenie i za kulisami.

Forma naszego teatru jest eksperymentalna. Bada podstawowe zasady komunikacji teatralnej. W każdym przedstawieniu tworzymy nowe porozumienie między wykonawcami i publicznością – oto istota naszych działań artystycznych. Realizując swoją wizję She She Pop rekonstruuje codzienne, znajome scenariusze, w których koncepcje rozrywki i rozumienia świata niepokojąco zbliżają się do siebie. Publiczność spotyka nas np.: w jasno oświetlonym kręgu podczas terapii grupowej, w sali balowej, wokół ogniska, w świetle świec w trakcie randki w ciemno, na wybiegu lub w zaimprowizowanej hali sportowej. Ping-pong przeciwieństw - chęć wzięcia udziału/ chęć wycofania się, zachowanie kontroli/ nagły wybuch emocji, niezgoda na coś/ poświęcenie się czemuś - kształtuje dramaturgię wieczornych spotkań z She She Pop. W ostatnich produkcjach kolektywu zindywidualizowane interakcje z publicznością odgrywają mniejszą rolę niż kiedyś. Nie oznacza to, że widzowie nie stanowią żadnej wartości dla przedstawienia. Każde dzieło She She Pop jest tworem eksperymentalnym, sporem, który nie miałby znaczenia bez obecności świadków.

 

 

 

Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Specjalne podziękowania dla Goethe Institut

 


Bilety:

normalne 50 zł

ulgowe 25 zł

ulgowe dla studentów PWST, teatrologii oraz germanistyki 15 zł

 

Dodatkowe informacje:

Tylko NIE Teatr” to pierwsza edycja całorocznego przeglądu nowoczesnych i nowatorskich form sztuki scenicznej, wpisujących się w nurt poszukiwania sposobów artystycznej ekspresji wykraczających poza ramy tradycyjnego teatru. Program przeglądu wychodzi na przeciw nie tylko rozmaitym dziedzinom sztuki, ale także działaniom pozaartystycznym takim jak integracja i aktywizacja społeczeństwa, konfrontacja i wymiana doświadczeń przez twórców i odbiorców sztuki z różnych krajów, kultur, obyczajowości i tradycji artystycznych.

15 Grudnia 2013 godzina 19.00

14 Grudnia 2013 godzina 19.00

Organizatorzy:

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie - Małopolski Ogród Sztuki

 

Zobacz też:

Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej
Znajdź nas na:
Bądź na bieżąco:
Kontakt więcej